Главная » ПОЛИТИКА » Белоруссия опубликовала стенограмму переговоров с пилотом Ryanair

Белоруссия опубликовала стенограмму переговоров с пилотом Ryanair

Фото: Reuters

Департамент по авиации Министерства транспорта и коммуникаций Белоруссии опубликовал стенограмму переговоров диспетчеров с экипажем самолета авиакомпании Ryanair, который 23 мая совершил экстренную посадку в Минске, после которой был задержан бывший главный редактор Telegram-канала NEXTA Роман Протасевич.

Из стенограммы следует, что в 9:30 UTC (12:30 по белорусскому времени, совпадает с московским) диспетчер белорусского управления воздушным движением сообщил пилоту о поступившей информации о бомбе. «К вашему сведению, у нас есть информация от спецслужб о том, что у вас бомба на борту, и она может быть активирована над Вильнюсом», — сказал диспетчер.

В 9:31 UTC диспетчер рекомендовал экипажу посадить самолет в Минске как ближайшем аэропорте.

После этого на протяжении 16 минут экипаж уточнял информацию об опасности и о том, откуда пришли рекомендации сесть в Минске. Диспетчер обменивался с пилотом служебной информацией и контактами других аэропортов и авиакомпании.

В 9:47 UTC пилот сообщил: «Мы объявляем чрезвычайную ситуацию MAYDAY и собираемся перенаправить самолет в аэропорт Минска», а в 9:48 запросил разрешение на снижение до высоты 10 тыс. футов.

В 9:52 UTC диспетчер попросил экипаж объяснить ситуацию пассажирам и сообщить, есть ли на борту опасные грузы. Пилот ему ответил, что таких грузов нет. Через две минуты он сообщил, что на борту находится 133 человека.

Опубликованная департаментом по авиации Министерства транспорта и коммуникаций Белоруссии стенограмма.

Pilot: 09:28:58 Minsk, Good day, RYR 1TZ, FL390 approaching SOMAT

(Летчик первого класса, капитан А-320 Андрей Литвинов пояснил РБК некоторые моменты представленной стенограммы. «SOMAT — это точка. Он докладывает, что подходит к этой точке).

ATC:09:29:04 RYR 1TZ, Minsk Control, good afternoon, radar contact.

ATC: 09:30:49 RYR 1TZ, Minsk

Pilot: Yes, go ahead.

ATC: RYR 1TZ for your information, we have information from special services that you have bomb on board and it can be activated over Vilnius.

Pilot: 1TZ Standby.

Pilot. 09:31:17: Ok RYR 1TZ could you repeat the message?

ATC: RYR 1TZ, I say again we have information from special services that you have bomb on board. That bomb can be activated over Vilnius.

Pilot: Roger that, standby.

ATC: 09:31:42: RYR 1TZ for security reason we recommend you to land at UMMS.

Pilot: Ok…that.it.understood give us alternate please.

Pilot:09:32:59: RYR 1TZ

ATC: RYR 1TZ

Pilot: The bomb…direct message, where did it come from? Where did you have information about it from?

ATC: RYR 1TZ stanby please.

ATC: 09:33:42: RYR 1TZ

Pilot: Go ahead.

ATC: RYR 1TZ airport security stuff informed they received e-mail.

Pilot: Roger, Vilnius airport security stuff or from Greece?

ATC: RYR 1TZ this e-mail was shared to several airports.

Pilot: Roger, standby.

Pilot:09:34:49: Radar, RYR 1TZ.

ATC: RYR 1TZ.

Pilot: Could you give us frequency for (unreadable) company so that we would be able to (unreadable).

ATC: RYR 1TZ say again what frequency do you need.

Pilot: We just need to quawk with the operation of the company, if there any frequency for that (unreadable).

ATC. Do you need RYR operation frequency?

Pilot: That is correct 1TZ.

ATC: Standby please.

ATC: RYR 1TZ, Standby please

Pilot: Standing-by.

Pilot:09:39:30: RYR 1TZ Any adverts?

ATC: RYR 1TZ Standby, waiting for the information.

Pilot: Could you say again that I have to call for the airport that authorities… (unreadable) to divert to.

ATC: RYR 1TZ I read you THREE, say again please.

Pilot:09:39:57: Radar, RYR 1TZ.

ATC: RYR 1TZ, Go.

Pilot: Can you say again the IATA code of the airport that authorities recommended us to divert to?

ATC: RYR 1TZ roger, standby please.

Pilot: OK, I give you (unreadable) can you say again IATA code of the airport that authorities have recommended us to divert to?

ATC: RYR 1TZ Standby.

Pilot: Standby, Roger.

ATC:09:41:00: RYR 1TZ.

Pilot: Go ahead.

ATC: IATA code is MSQ.

(Международный код минского аэропорта.)

Pilot: can you say again please?

ATC: IATA code MSQ.

Pilot: MSQ, thanks.

Pilot: 09:41:58: RYR 1TZ Again, this recommendation to divert to Minsk where did it come from? Where did it come from? Company? Did it come from departure airport authorities or arrival airport authorities?

ATC: RYR 1TZ this is our recommendations.

Pilot: can you say again?

ATC: RYR 1TZ this is our recommendations.

Pilot: unreadable.

Pilot: Did you say that your recommendation?

ATC: RYR 1TZ, Charlie-Charlie.

(Фраза «Charli-Charli» значит «подтверждаю».)

ATC: 09.42.49: RYR 1TZ we have ground stuff frequency for Vilnius 131.750

Pilot. 131.75 and we have contact… (unreadable).

ATC:09:44:38 RYR 1TZ advise your decision please?

Pilot: Radar, RYR 1TZ

ATC: RYR 1TZ advise your decision please.

Pilot; 09:44:52: I need answer the question what is the code of the (unreadable) green, yellow or amber red.

ATC: Standby.

ATC:09:45:09 RYR 1TZ they say code is red.

Pilot: Roger that, in that case we request holding at present position.

ATC: RYR 1TZ Roger, hold over your position, mantain FL390 turns at own discretion.

Pilot; Ok holding at our discretion at present position mantaining FL390 RYR 1TZ.

Pilot:09:47:12: RYR 1TZ we are declaring an emergency MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY RYR 1TZ. our intentions would be to divert to Minsk airport

ATC: RYR 1TZ MAYDAY, Roger.Standby for vectors.

Pilot: Standby RYR 1TZ.

Pilot: 09:48:10 RYR 1TZ request descent to 10000 feet.

ATC: RYR 1TZ, descend FL100.

Pilot: descend (unreadable) RYR 1TZ.

ATC: RYR 1TZ from present position cleared direct point KOLOS: Kilo Oscar Lima Oskar Sierra.

Pilot: Direct to KOLOS RYR 1TZ.

(KOLOS — это тоже следующая точка. Точный перевод: «С вашей позиции разрешаю взять курс на точку KOLOS».)

ATC:09:50:15 RYR 1TZ how do you read me?

Pilot: I read you 5 RYR 1TZ.

ATC: Roger.

ATC:09:50:24: RYR 1TZ do you need any aerodrome details and weather information?

Pilot: We can (unreadable) ATIS from Minsk…enough.

ATC: RYR 1TZ do you need ATIS frequency?

Pilot: We got it.09:It is 128.850, 1 TZ.

ATC:09:51:50: RYR 1TZ

Pilot: 1TZ, go ahead.

ATC: RYR 1TZ KOLOS 2H arrival, RW in use 31R and if you need vectors advise.

Pilot: Ok, KOLOS. could you say the (unreadable).

ATC: KOLOS 2H arrival.

Pilot: KOLOS 2H arrival, RW 31R, RYR 1TZ

ATC: And ATIS frequency is 128.850

Pilot: 28.85.

ATC:09:52:29: RYR 1TZ and advise passengers on board and if any dangerous goods on board.

Pilot: No dangerous goods, standby…and we need 130 to avoid.

Pilot:09:53:00 RYR 1TZ turning heading 130 to avoid.

ATC: RYR 1TZ roger heading 130 report clear of weather.

Pilot: WILCO.

(WILCO — «Готов записать» — диспетчер ему предлагает записать последний прогноз погоды».)

Pilot:09:54:45: RYR 1TZ persons on board is 133.

ATC: Persons on board 133 copied thank you.

ATC:09:55:33 RYR 1TZ when ready report estimating time of arrival.

Pilot: 09:56:48: RYR 1TZ request descend 9000 feet.

ATC: RYR 1TZ descend FL90.

Pilot. Descend FL90, RYR 1TZ.

ATC: 09:57:12: RYR 1TZ now contact Minsk approach on 125.9.

Pilot: 125.9, RYR 1TZ

Как заявили в Минтрансе, 23 января на электронную почту минского аэропорта пришло письмо с адреса protonmail.com на английском языке от «солдат ХАМАС» с требованием, чтобы «Израиль прекратил огонь в Секторе Газа». «Известно, что участники Delphi Economic Forum возвращаются домой рейсом FR4978. В этот самолет заложена бомба. Если вы не выполните наши требования, бомба взорвется 23 мая над Вильнюсом», — процитировали это сообщение в Минске.

После того, как самолет, вылетевший из Афин в Вильнюс, вошел в воздушное пространство Белоруссии, диспетчеры связались с экипажем, сообщили ему о поступившей угрозе и рекомендовали сесть на запасной аэродром в Национальном аэропорту Минск. «Экипаж несколько раз уточнял источники получения информации и ему было сообщено, что первичная информация с угрозами поступила в Национальный аэропорт Минск», — говорится в сообщении департамента.

В ведомстве подчеркнули, что до этого несколько раз пытались связаться с литовским представительством Ryanair по телефону, который им сообщил экипаж. Однако дозвониться до авиакомпании не удалось.

Власти создали комиссию для расследования происшествия. Департамент авиации пригласил к участию в нем Международную организацию гражданской авиации (ИКАО), Международную ассоциацию воздушного транспорта (ИАТА), Европейское агентство по безопасности полетов (EASA), представителей авиационных администраций ЕС и США.

Материал дополняется

Источник

Оставить комментарий